Op
1

1Skiløb? Sikkert!

Hvordan du kommer ned af bakken på en sikker måde

Sneklædte bjergtoppe, blå himmel og strålende sol: En skiferie med familien kan ikke overtræffes.

Men til en succesfuld skiferie hører mere end bare entusiasmen og "det skal nok gå". Vi har derfor sammenfattet de aktuelle sikkerhedsregler og gode råd før du kaster dig ud på pisten. Er du nemlig godt forberedt, kører sikker og kontrolleret og tager hensyn til de andre skiløbere, har du helt enkelt mere „fun" – og undgår ikke mindst også skader.

Hermann Maier
Hermann Maier, OL-vinder (2 x guld) i super-G og storslalom:

"Jeg tror, at mange kører over evne på pisterne. Hvis alle overholder reglerne og til enhver situation er klar til at reagere rigtig i farlige situationer, ville vores sportsgren være mere sikker." 1

FIS-Regler
2

2FIS-Regler

Nøgleordet for succesfuld pistesjov er: hensyntagen. Hvad det betyder helt nøjagtig, har det internationale skiforbund (FIS) sammenfattet i deres 10 vintersport-regler. Disse regler gælder i hele verden for skiløberte og snowboardere og er en håndbog for, hvordan man undgår skader på pisten.

Kender du FIS færdelsregler på pisten? Grundreglerne er at køre defensiv, kontrolleret og ansvarsfuldt som når man kører bil, regne med andres kørefejl og være fremsynes i forhold til det, der sker i terrænet. Også gode præparerede pister kan have svære eller stejle partier med smalle passager. Afhængig af årstiden skal du regne med isede områder eller skjulte bump.

  • 1. Hensyntagen

    Hver skiløber og snowboarder skal forholde sig således, at ingen andre bringes i fare eller kommer til skade.

  • 2. Kontrolleret hastighed

    Hver skiløber og snowboarder skal køre forsigtig. Fart og adfærd skal tilpasses færdighedsniveau, terræn, vejrlig, sigtbarhed og tæthed af trafik på pisten.

  • 3. Valg af spor

    En bagfra kommende skiløber eller snowboarder skal vælge sit spor, så han ikke er til fare for de forankørende.

  • 4. Overhaling

    Overhaling er tilladt ovenom, nedenom, til højre og til venstre forudsat, at den langsomme får plads til alle bevægelser.

  • 5. Indkørsel og start

    Alle skiløber og snowboarder, der kører ind i en piste, genoptager løbet efter standsning eller klatrer op ad pisten, skal orientere sig opad og nedad for ikke at bringe sig selv eller andre i fare.

  • 6. Standsning

    En skiløber og snowboarder må ikke standse på uoverskuelige partier af pisten, med mindre det ikke kan undgås. Ved fald skal løberen fjerne sig området hurtigst muligt.

  • 7. Gå opad eller nedad pisten

    En skiløber eller snowboarder, som til fods går opad eller nedad pisten, skal holde sig til kanten af pisten.

  • 8. Skiltning

    Hver skiløber og snowboarder skal respektere skiltning og advarsler i terrænet.

  • 9. Hjælp ved ulykker

    Ved en ulykke er enhver skiløber og snowboarder forpligtet til at yde hjælp.

  • 10. Identifikation ved ulykker

    I tilfælde af en ulykke skal enhver skiløber eller snowboarder og vidner, hvad enten de er ansvarlige for ulykken eller ej, udveksle navne og adresser. 2

Felix Neureuther
Felix Neureuther, Tysklands mest succesfulde skiløber:

"De 10 færdselsregler er alfa og omega for et sikkert samvær på pisten. Efter min mening er det specielt vigtigt, at man tilpasser farten færdighedsniveauet og terrænet. Kun dem, der følger FIS-reglerne, kører virkelig sikker."

Er du klar?
3

3Er du klar?

Er skiudstyret og din krop i god stand? Inden du kaster dig ud på pisten er det vigtigt at foretage en inspektion af dig selv, dine evner og din fysik. Apropos Knowhow: Begyndere lærer de rigtige køreteknikker og hvordan man falder rigtigt i de lokale skiskoler. I Tyskland findes der mere end 400 skiskoler, som er licenseret af det tyske skiforbund (DSF) og i Østrig udannes skilærer af det østrigske skiforbund (ÖSV).

Er du mental og fysk velforberedt?

  • Hvordan bedømmer du dine egne evner som skiløber? Tag dig tid til at vælge det rigtige skiområde. En skiatlas kan være til hjælp. Begyndere skal helst vælge en destination, som overvejende har blå og røde pister, fordi sorte pister måske bliver for vanskelige.
  • Er du veltrænet og føler du dig frisk? Giv dig selv tid til at akklimatisere dig på destinationen.
  • Skiløb er en fysisk anstrengende sportsgren og det betyder derfor, at man skal være i form når man skal på ski. Træn dig derfor op hjemmefra og lav lidt styrketræning. Mange fitnesscentre tilbyder i dette sammenhæng specielle styrketræningsprogrammer (også online). Ikke kun muskeltræning er vigtig, men også bevægeligheden, udholdenhed og koordination.
  • Skiløb er en teknisk sportsgren og med et skikursus lærer du den rigtige teknik. Formålet er at opkvalificere de egne færdigheder og at køre kontrolleret.
  • Før du kaster dig up på den vinterlig kolde piste kan du forberede kroppen på anstrengelsen idet du laver strækøvelser og dermed varmer musklerne op. Det mindsker risikoen for skader. Derudover kan du starte skidagen med lette nedfarter for at varme op.
  • Du må ikke overvurdere dine færdigheder. Kør ikke alt for stærkt og vær ikke med til konkurrenceløb mod andre skihajer.


Vidste du at...

Vidste du at...

... de fleste ulykker sker sent på formiddagen, efter frokost eller sent på eftermiddagen på grund af træthed og mangel på koncentration? 3

Felix Neureuther
Felix Neureuther, Tysklands mest succesfulde skiløber:

"Skiløb kræver udholdenhed, agilitet og power. Ikke kun for at kunne svinge afslappet nedad bakkerne, men også for at undgå skader. Vil man forbedre udholdenheden, kan cykling og jogging anbefales. Koordinationstræning, som f.eks. at stå på et ujævnt gulv, træner balancen og lydhørheden. Et bonus er, at disse øvelser også er sjove at gennemføre."

Ist Ihre Ausrüstung komplett und in optimalem Zustand?
4

4Er dit udstyr komplet
og i god stand?

  • Skiløb gear Skiløb gear

    Hjelmen

    Kør med en hjelm (EU-Norm EN 1077), som du har købt i en specialbutik og har prøvet på sammen med skibrillerne. Tænk på, at hjelmen skal sidde stramt, men ikke gøre ondt. Hørelsen må ikke være indskrænket. Vigtigt er, at man skifter sin hjelm efter 8 år (fremstillingsdatoen står på i hjelmens inderside). Hvis du falder med stor kraft bør du udskifte din gamle hjelm.

  • Skiløb gear

    Dine skibriller

    Et klart syn er en forudsætning for sikkert skiløb. Det er meget vigtigt, at hjelm og skibriller (med styrke) passer sammen. Den øvre ramme skal afslutte med hjelmen og den nedre ramme må ikke trykke på næsebenet. Vælg så vidt muligt skibriller med dobbeltglas (også kaldet termoglas), fordi de reducerer dannelsen af dug på skibrillerne. Brillerne skal beskytte mod UV-stråler, blæst, nedbør og spidse genstande. Linserne findes i 4 kategorier mellem 0 og 4. Kategori 3 er egnet til alpin skiløb og egner sig til solskin. Kategori 4 er meget mørkt tonet og egner sig derfor til rigtig skarp sol, som man ofte finder på gletsjeren. Polariserede glas egner sig til overskyet flat lys og fotokrome glas tilpasser sig alle lysforhold.

  • Skiløb gear

    Solcreme

    For at beskytte dig mod frost og sol, har du brug for vandfast solcreme med høj beskyttelsesfaktor (mindst faktor 30). Også læberne, som ofte er et overset område, skal beskyttes med en høj faktor. Blæser det meget, anbefales en elefanthue eller et multifunktionstørklæde. Insidertip: Benyt ingen fugtighedscreme om morgenen til dit ansigt, heller ikke som grundlag for solcremen. Fugtigheden fryser ved kolde temperaturer og effekten forstærkes af vinden (windchill). Det kan hurtig føre til forfrysninger.

  • Skiløb gear

    Beklædning

    Dit skitøj skal holde dig tilpas varm, holde dig tør og skal være praktisk. Du må hverken fryse eller svede. Her gælder 3-lags-princippet, som består af skiundertøj, fleece skitøj og yderst skijakke og skibukser, som er det første forsvar mod sne, slud og vind. Vælg undertøj i et kunststofmateriale eller uld, ikke bomuld. Krav til de andre to lag skal være mange lommer, som også kan lukkes. Jakke og bukser skal gerne være udstyret med snefang og helst også med indbygget Recco lavinebrik.

  • Skiløb gear

    Handsker

    Skihandsker er en vigtig del af skiudstyret. Skiluffer holder meget varme og klassiske skihandsker med fem fingre sikrer maksimal mobilitet i fingrene. De skal være vand- og vindtætte samt åndbare. Køb aldrig for små handsker, fordi så risikerer du at få problemer med blodcirkulationen i fingrene hvilket medfører, at du får kolde fingre.

  • Skiløb gear

    Rygskjold

    Rygskjold beskytter rygsøjlen og er et must hvis du tilbringer din tid i parken eller offpiste. Vigtig er en god pasform og ventilation. Alle skjold som sælges skal opfylde EN-standarden CE EN 1621-2. Til snowboardere anbefales derudover også håndledsbeskyttere.

  • Skiløb gear

    Skirygsæk

    En god rygsæk skal være kompakt og skal kunne spændes tæt på kroppen: Til en 1-dags tur kan du nemt klare dig med en skirygsæk på 20 liter. En større rygsæk kan hæmme dit skiløb og der kan opstå problemer i liften. Vær opmærksom på, at rygsækken næsten optager en tredjedel af din siddeplads og sikkerhedsbøjlen måske svært kan låses. En god skirygsæk skal være udført i et slidtstærkt og vandafvisende materiale, have gode justeringsmuligheder og lynlåsene skal kunne åbnes med skihandsker.

  • Skiløb gear

    Skistøvler

    Skistøvler skal opfylde de nyeste sikkerhedskrav. Det er derfor meget vigtigt, at tilkalde en skistøvlespecialist, som kaster et grundigt blik på dine fødder. Støvlerne må hverken være for store eller for små, de skal passe til din kørestil, kropsvægt og erfaring. Generelt gælder det, at nybegyndere har brug for bløde støvler med komfortabel inderstøvle, mens proffer foretrækker stive støvler. Prøv skistøvler altid med skistave.

  • Skiløb gear

    Ski

    Også skiene skal opfylde de nyeste sikkerhedskrav. For at vælge den rigtige længde, bredde og stil, anbefaler vi under alle omstændigheder at bede en ekspert i en skibutik om hjælp. Hvilke ønsker har du til dine nye ski? Er du på jagt efter carving-, freeride- eller allmountainski? Er rocker ski, race eller slalomcarver det rigtige model? Benytter du bindinger med indbygget stop? Det er vigtigt, at du anser bindingerne som et sikkerhedstool. De skal justeres af en fagmand hvert år. Den rigtige instilling er afhængig af størrelse, vægt, niveauet og kørestil.

  • Skiløb gear

    Service

    Årlig ski- og snowboard-service er meget vigtig og må ikke glemmes. For at få rolige bevægelser i skiene og kanterne kan bide sig ind i sneen, skal du i regelmæssige afstande få serviceret dine ski. Den såkaldte "store skiservice" kan gennemføres inden sæsonens begyndelse på professionelt værksted, hvor bindingerne justeres. Fagmanden sørger derudover også for kantslibning, sålreparation og voksning. Også snowboardbindinger skal justeres og har bruge for den samme plege som ski. Mens sæsonen er i gang kan kanterne slibes, vokses og poleres, hvis det er nødvendigt.

Christa Kinshofer
Christa Kinshofer, OL-vinder i Slalom og storslalom:

"Med korrekt adfærd og det rigtige udstyr forebygges skader og ulykker. Og husk at bruge dit hoved og hav et godt overblik mens du står på brædderne." 5

Skihjelmpligt
Vidste du at...

Vidste du at...

... der findes 65 til 70 millioner skiløbere på verdenen?

5

5Skihjelmpligt

De fleste hovedskader kan undgås, når man har en hjelm på. Hjelmen varmer, beskytter og hører til det grundlæggende udstyr for skiløbere og snowboardere. I nogle lande i Alperne er det frivilligt at bære hjelm, i nogle lande endda pligt.

  • Tyskland
    Tyskland

    I Tyskland er der ingen hjelmpligt. Det tyske skiforbund (DSV) og det tyske skilærerforbund (DSLV) arbejder allerede i flere år på, at overbevise folk om at bære hjelm.

  • Østrig
    Østrig

    Børn til og med 15 år skal bære skihjelm når de praktiserer vintersportaktiveter i delstaterne Salzburg, Steiermark, Kärnten, Niederösterreich og Burgenland. Det er ikke pligt at bære hjelm i Tirol og Vorarlberg.

  • Schweiz
    Schweiz

    I Schweiz er der ingen hjelmpligt. Men takket være vellykkede informationskampagner har landet opnået den højeste andel af hjelmbærende skientusiaster i hele Europa. 6

  • Italien
    Italien

    Børn og ung til og med 14 år skal bære skihjelm på skituren i Italien. Politiet er ansvarlig for redninger på bjergene og er også ansvarlig for at kontrollere, om hjelmpligten overholdes.

  • Frankrig
    Frankrig

    I Frankrig er der ingen hjelmpligt, men med forskellige kampagner motiveres børn og unge til at bære hjelm.

Felix Neureuther
Felix Neureuther, Tysklands mest succesfulde skiløber:

"Skihjelmen er uundværlig. De fleste lande har ingen hjelmpligt, men hovebeskyttelsen er for mig en del af det grundlæggende udstyr for skiløbere og snowboardere. Der findes ingen kompromisser."

Den perfekte skidag
Vidste du at...

Vidste du at...

... skiområder, som Gstaad i Schweiz, har indført 30 km/t zoner og radarfælder?

6

6Den perfekte skidag

En perfekt skidag indeholder langt mere end bare sne.
I vores "Do's & Dont's" kan du læse om, hvad du bør og ikke bør gøre for en vellykket skiferie:

DO's

  • "Cool down and warm up!": Go i gang med skiløb i afslappet tilstand og varm dig op inden du spænder brædderne på.
  • Husk at følge reglerne når du benytter liftanlæggene.
  • Tag flere pauser en gang i mellem og afslut skidagen i god tid.
  • Tænk på grænserne – både dine egne og pisternes.
  • Kør defensiv og vær opmærksom på liftenes åbningstider.
  • Tænk på beskyttelse af natur og miljø: Rejs med bus eller tog, sørg for at fylde bilen hvis I kører selv, benyt skibussen på stedet og undlad at henkaste affald i naturen.
Vidste du at...

Vidste du at...

... Kvinder oftest skader knæene, mens mændene oftest skader rumpen og skuldrene? 7

DONT's

  • Lad være med at køre aggressiv eller for hurtig.
  • Overanstreng dig ikke og kør heller ikke indtil du føler dig træt.
  • Spis nok i løbet af dagen, helst fedfattig og let fordøjelig. Drik meget i højere beliggenheder (juice, frugt-te og mineralvand), fordi det aflaster kroppen.
  • Drik ingen alkohol mens du står på ski. Alkohol hæmmer, har en større effekt i højere beliggenheder og øjer hukommelsesproblemer. Afterski hører selvfølgelig til skirejsen, men, som navnet antyder, først efter skiløb!
  • Forlad ingen pistemarkeringer og kør ikke gennem lavine- eller afspærrede gletsjer-områder! Kør aldrig udenfor markerede pister, hvis lavinefaren ligger på 3 eller mere. Tænk i dette sammenhæng også på advarselslamperne på område- og panoramatavlerne i dalen eller ved bjergstationen. Du kan også altid spørge liftpersonalet.
  • Kør ikke på afspærrede eller lukkede pister, hvor pisterne bliver præpareret.
International gyldige skilte og markeringer
7

7International gyldige skilte og markeringer

Det betyder de international gyldige skilte på pisten:

Grøn pisteGrøn piste

Grøn piste

Meget let, hældning under 25 %, begynderpiste til begyndere

Blå pisteBlå piste

Blå piste

Let, hældning på 15-25 %, piste til let øvede

Rød pisteRød piste

Rød piste

Svært, hældning på 25-45 %, piste til øvede

Sort pisteSort piste

Sort piste

Meget svært, hældning på 45 % eller mere, til proffer

Andre Scheid
Andre Scheid, hovedtræner for Race Snowboardforbund Germany:

"En god skiløber eller snowboarder kører ikke kun bedre, men er også bedre til at vurdere situationer og reagere tilsvarende. For en begynder er et nyt terræn ofte en større udfordring. Dette bør en øvet skiløber tage hensyn til."

Offpiste
Vidste du at...

Vidste du at...

... laviner kan nå en hastighed på op til 160 km/t?

8

8Offpiste

Flere og flere freerider, offpiste-, backcountry- og variantløbere kører udenfor markerede pister. Her skal man være opmærksom på følgende: Det frie skirum kræver respekt og alpin grundviden. Dertil hører ansvar, kendskab og erfaring samt en faglig uddannelse. Derudover skal man have et specielt sikkerhedsudstyr, som skal kunne beherskes – især i nødsituationer.

Vær forsigtig i terræn med løssne

Du skal være bekendt med de lokale lavineskalaer, bakkens hældning, sneens struktur, eksponering og andre antydninger for farer. Med disse informationer kan du vælge din rute og måden på hvordan du laver dine sving ned af bakken. Vær opmærksom på advarsler som sprængning af laviner, laviner på nærliggende bakker, revner i sneen, dumpe lyde eller meget våd sne.

  • Skiløb udenfor pisten er på egen risiko og eget ansvar og derfor skal man være i stand til at vurdere farer som laviner, vejrændringer, gletsjerspalter og snekvalitet. Tænk på at 90 % af alle, som begraves af en lavine, selv har udløst den!

  • Du har brug for det passende udstyr inklusiv hjelm og ABS-rygsæk. Til udstyret hører en lavine transceiver med 3 antenner (LVS-apparat), en lavinesonde og en skovl.

  • Sørg for, at du dagligt informerer dig om lavinefaren i området og tænk på, at det også kan blive farligt ved den lave lavinefare 1.

  • Derudover skal du sørge for, at du kan navigere med GPS eller med et kort og at du kan hjælpe andre i en nødsituation, såfremt det er nødvendigt.

  • Løb ikke alene, men heller ikke samtidig i en gruppe. Vælg derudover et sikkert samlingspunkt.

  • Kontroller batterierne og funktionen af dit LVS-apparat ("lille LVS-check"). Sæt apparatet på send, inden du kører offpiste med gruppen.

  • Følg med en lokalkendt bjergfører eller certificeret skiguide.

  • Tag hensyn til naturen. Dyr har brug for reserver for at kunne overstå den kolde vinter. Skræm dem ikke unødvendig og kør udenom naturområder. Holder man sig ikke til det, risikerer man høje bøder.

Lavineskala

  • Lavineskalaen 1

    Niveau 1 kendetegner en meget lille lavinerisiko og en udløsning er normalt kun muligt fra stor supplerende belasting. Alligevel må kan kun køre en efter en ned ad en stejl bakke.

  • Lavineskalaen 2

    Niveau 2 kendertegner en moderat lavinerisiko. Udløsning er mulig, primært fra stor supplerende bealstning, især på de anførte stejle skråninger. Ruten skal vælges med omhu.

  • Lavineskalaen 3

    Niveau 3 kendetegner en betydelig lavinerisiko. Udløsning er mulig, selv fra en let supplerende belastning, især på de anførte stejle skråninger. Situationen er generel kritisk. Ruten skal vælges med omhu og man skal ikke vælge stejle skråninger.

  • Lavineskalaen 4

    Niveau 4 kendetegner en høj lavinerisiko. Udløsning er sandsynligt, selv fra en let supplerende belastning. I nogle tilfælde kan en lang række mellemstore og ofte store naturlige laviner forventes. Situationen er akut og man skal derfor under alle omstændigheder blive på pisten.

  • Lavineskalaen 5

    Niveau 5 kendetegner en meget høj lavinerisiko. Mange store og ofte meget store laviner kan forventes, selv i moderat stejlt terræn. Situationen er ekstrem kritisk og hverken freeriding eller offpisteture er mulige.

André Roch
André Rock, alpinist:

"Advarsel til alle eksperter! Lavinen ved ikke, at du er ekspert..." 8

Hvad skal man gøre i en nødsituation?
Vidste du at...

Vidste du at...

... 6 ud af 10 skiløber og 7 ud af 10 snowboarder, der kommer til skade, er mænd? 9

9

9Hvad skal man gøre i en nødsituation?

Ifølge FIS-reglerne er man forpligtet til at hjælpe. Denne tjekliste for ulykker
kan hjælpe på vej og den kan hjælpe dig til at være godt forberedt
allerede inden skituren.

  • Bevar roen og begræns skaderne ved uheldet mest muligt.
  • Lav førstehjælp og hold personen varm.
  • Alarmer nødtjenesten på nødopkaldsnummeret 112 (international). I Østrig kan man også ringe til 140, i Schweiz til 1414, i Italien/Sydtyrol til 118 eller til den lokale bjergstation (se pistekort).
  • Du skal besvare følgende spørgsmål: Hvem melder ulykken? Hvad er sket? Hvor mange tilskadekomne? Hvornår er det sket? Hvor er det sket? Hvordan er vejret på stedet?
  • Sluk ikke din mobil og giv dine personlige oplysninger videre til andre vidner.
Prof. Hanns-Michael Hölz
Prof. Hanns-Michael Hölz, præsident Snowboardforbund Germany:

"Mange ulykker sker på grund af manglende bevidsthed – fordi man ikke opdager lys-skygge-situationer i god tid eller ser andre skiløbere for sent. Det gælder om at bruge hovedet og være klar over, at man bevæger sig i naturen. Du har altid et eget ansvar: Ved fejlanalysen skal man gå ud fra sig selv i første omgang. Ulykker kan også have at gøre med kendskab, udstyr og fysik."

Rejse med børn
10

10Rejse med børn

Grundreglen er, at børn skal have det samme sikre skiudstyr som de voksne skiløber.

  • Børn oplever kulde nogle grader koldere en voksne. Derfor har de brug for det passende udstyr med høje sikkerhedskrav.
  • Børnetøj skal have den rigtige størrelse og skal være synligt i sneen. Undvær flagret tøj som tørklæder og sørg for, at børnene ikke har for meget tøj på. Tænk på ekstra huer, handsker og solcreme. Derudover skal børnene drikke meget.
  • Handskerne må ikke være for store, eftersom kraftoverføringen på skiene ikke er optimal. Til børn anbefales rygskjold og hjelm (CE Norm 1077) med hagebeskyttelse. Fastgør brillerne på hjelmen, så de ikke forsvinder.
  • Skilængden skal mindst nå til armhulen og ikke overskride skulderhøjden. Børn lærer bedst at stå på ski uden stave og de skal derfor først udstyres med skistave, når alle de grundlæggende skiteknikker er på plads.
  • Børn lærer ved at kopiere. Som forældre er det derfor vigtigt at bære hjelm, følge FIS-reglerne og være et godt forbillede.
  • Benyt ingen børneskisnor. Den bremser godt nok farten, men samtidig også læreevnen. Generellt kan man sige, at carvingski også er perfekt til at lære at stå på ski.
  • Bindingerne skal indstilles af en fagmand. Børn lærer og vokser hurtig og bindingerne skal derfor justeres flere gange i en sæson.
  • Lad din børn begynde i skiskolen med tre eller fire år. Her skabes rammerne i form af leg der giver mening for barnet.
  • Børn under 125 cm må ikke benytte stolelifte alene, fordi liftbøjlen ikke er konstrueret til børn.
  • Tænk på at børn ikke kan tilpasse sig højderne så hurtige og at trykudligningen fungerer langsommere. Småbørn må max. komme i 1.500 m højde. Vær opmærksom på sløv- og træthed, som kan være de første tegn på højdesyge.
  • Giv dit barn en note med dine kontaktoplysninger med, så det har en kontaktmulighed hvis det bliver nøvdendigt.
  • For børn er det en god idé at leje udstyr sæsonvis, alternativt kan man også gå til et byttemarked. Du skal altid være sikker på, at du får god kvalitet.
Felix Neureuther
Felix Neureuther, Tysklands mest succesfulde skiløber:

"Jeg forklarer børn altid, at pisten kan sammenlignes med trafikken og at skiløberne er trafikanter. Men at der i stedet for trafiklys og fodgængerovergang findes andre regler, som man skal overholde. Til at internalisere reglerne, øver jeg med børnene på babybakken. Her er nogle eksempler:

  • Hensyntagen og hastighed

    To eller flere børn kører samtidig og skal tage hensyn til hinanden og kun køre så hurtig, at de selv er i stand til at standse foran et reb.

  • Valg af spor og forbifart

    Skilæreren kører meget langsom med store sving og børnene skal overhale ham.

  • Indordning

    Halvdelen af børnene står i midten af pisten og den anden halvdel kører en efter en ned af bakken. Børnene i midten skal selv ordne sig ind, uden at bremse de andre.

  • Standsning

    Børnene kører ned ad pisten og lige så snart skilæreren råber „Stop“, skal børnene standse.

  • Hjælp

    Alle børn lægger sig med ski på jorden og skal hjælpe hinanden med at komme op.

Kildehenvisning

1 http://www.skiinfo.de/news/a/572312/interview-mit-hermann-maier
2 https://www.ski-online.de/stiftung-sicherheit/fis-verhaltensregeln/fis-regeln-alpin.html
3 Österreichischer Skiverband, Interview Mag. Werner Wörndle, Leiter der SkiAkademy St. Christoph, Dr. Martin Burtscher, Arzt und Sportwissenschaftler Univ. Innsbruck (ITV OeSV), "Die meisten Unfälle passieren aus Selbstüberschätzung"
4 arag.de
5 http://www.speakers-excellence.de/se/blog/christa-kinshofer-interview/
6 http://www.bfu.ch/sites/assets/Shop/bfu_2.999.01_bfu-Erhebung%202015-Tragquoten%20von%20Schutzartikeln%20beim%20Ski-%20und%20Snowboardfahren.pdf
7 https://www.ski-online.de/files/dsv-aktiv/PDF/Projekte/ASU-Unfallanalyse-2013-2014.pdf
8 http://www.slf.ch/praevention/lawinenunfaelle/Publikationen/bergundsteigen_1-2015_techel_winkler.pdf
9 Kuratorium für Verkehrssicherheit

+ Stiftung Sicherheit im Skisport (SIS) Hubertusstraße 1, 82152 Planegg (gegründet von Freunde des Skisports e. V./DSV aktiv und Deutschen Skiverband e.V. )
+ DSV aktiv www.ski-online.de, DSV aktiv Safety Days https://www.ski-online.de/stiftung-sicherheit/projekte/detail/dsv-aktiv-safety-days.html
+ ASU Unfallanalyse, Auswertungsstelle für Skiunfälle, Leitsystem der SiS, von ARAG Sportversicherung in Kooperation mit den DSV aktiv / Freunde des Skisports (FdS) im DSV und Stiftung Sicherheit im Skisport https://www.ski-online.de/stiftung-sicherheit/projekte/detail/asu-unfallanalyse.html
+ Institut Sicher Leben (ISL), Wien, vom Kuratorium für Verkehrssicherheit ARGE Arbeitsgruppe / Sicherheitskampagne "Safer snow, more fun"
+ OeSV, Interview Mag. Werner Wörndle, Leiter der SkiAkademy St. Christoph, Dr. Martin Burtscher, Arzt und Sportwissenschaftler Univ. Innsbruck (ITV OeSV), "Die meisten Unfälle passieren aus Selbstüberschätzung"
+ Österreichisches Kuratorium für alpine Sicherheit -> Was ist zu tun, wenn man zu einem Unfall auf einer Skipiste kommt?
+ BMI, Republik Österreich, Bundesministerium für Inneres, Verhaltensregeln für den Skisport, FIS-Regeln, Richtlinien für Snowboarder.
+ Die bfu – Beratungsstelle für Unfallverhütung, Leitfaden http://www.bfu.ch/sites/assets/Shop/bfu_3.126.01_%C2%ABSnow%20Safety%C2%BB%20%E2%80%93%20Leitfaden%20f%C3%BCr%20die%20Sicherheit%20im%20Schneesport.pdf.
+ DAV - Checkliste Lawinen; DAV www.check-your-risk.de